Katalog på gång och nya bilder av nya kärl.

Under april kommer jag att trycka upp en katalog med mina arbeten från de sista 3 åren 2013 – 16. Katalogen kommer att ges ut i förbindelse med min separatutställning “KÄRL” på Kaolin i Stockholm, som öppnar den 30 april. I katalogen finns givetvis bilder av mina arbeten men också en text skriven av Thomas Millroth, konsthistoriker och recensent i Sydsvenskan.
Det blir också en del arbetsbilder från byggprocessen av mina cylinderformade kärl.

Jag har nu tagit nya bilder som inom kort kommer att läggas upp på min hemsida. Bilderna är av min nya serie av kärl med titeln “Container”. De visar vad som till slut blev av processen som jag till delar har visat här tidigare på bloggen. Mycket blev valt bort, och jag håller faktiskt fortfarande på att välja bort och bränna om för att en del bara blev för mycket, för självklart eller för tråkigt. Ofta är det så att arbeten som man blir väldigt begeistrad över vid första ögonkastet växer inte mer sen, för det är inte det som min känsla egentligen är ute efter…..Då är det tacksamt att jobba med lergods, man kan bränna om glasyrerna hur många gånger som helst och få nya och mycket mer intressantare resultat. Jag har fortfarande 4 veckor kvar innan vernissagen…….fortfarande kan det hända saker!



In April, I will print a catalog of my work from the last 3 years, 2013 – 16.
As my solo exhibition at Kaolin in Stockholm opens on 30 April, the catalog will be launched at the same time. It contains photos of my work, but also a text written by Thomas Millroth, art historian and critic in Sydsvenskan, one of the largest newspapers in south Sweden.
There will also be some photos from the building process of my cylinder-shaped vessels.

New photos will shortly be posted on my website of my new series of vessels entitled “Container”.
It is the result of what finally became of the process that I have posted here before. Many pieces have been sorted out, and I am actually still in that process of sorting things out and refire them. Because some pieces I love at first sight and after some days or weeks they become something I don´t want, it´s just not what I´m looking for….. they become too much, too obvious or to boring to much nothing.
Then it is rewarding to work with earthenware, you can refire the glazes and the earthenware how many times as you like and get new and more interesting results and I get closer to what I really want.
I have still 4 weeks to go before the opening……still more things can happen here.

Photos: Peter Carlsson
Photos of the working process by me: Gunilla M Åkesson